Slechts enkele acties zijn belangrijker voor je managementrol dan efficiënt kunnen delegeren aan alle leden van je team; toch vinden veel managers het moeilijk om de controle te behouden of de vooruitgang in het oog te houden eens ze gedelegeerd hebben. Is er een betere manier? Lees verder voor ideeën die je onmiddellijk kan gebruiken om je team te versterken door middel van delegeren. We hebben allemaal onze persoonlijke redenen waarom we niet kunnen delegeren: te weinig vertrouwen in onze werknemers, niet de gewenste uitkomst kunnen communiceren, of het geloof dat we de job kunnen doen volgens de standaarden. Maar als we zien dat delegeren eigenlijk enkel de efficiëntie op het werk kan verbeteren, waarom wachten we dan voor we deze belangrijke vaardigheid leren? Wat ook de reden is, laat vandaag de dag zijn dat je taken aan je werknemers begint te delegeren. De eerste stap is om een lijst met drie kolommen te maken. In de eerste kolom zetten we elke activiteit die je aan iemand anders kan delegeren: routine klantendienstvragen, repetitieve taken, en alles wat een lage opbrengst geeft voor jou. In de tweede kolom, lijst je alle taken op die je deels kunt delegeren, bv een eerste interviewscreening inplannen. In de derde kolom lijst je alle taken op die enkel jij kan doen, zoals mensen aannemen, ontslaan en beoordelingsgesprekken. Terwijl het wel aantrekkelijk is om enkel aan je topwerknemers te delegeren, is dit een grote fout. Iedereen in je organisatie wilt iets betekenen op een belangrijke manier, als zij dat niet doen, help hen dan met het vinden naar ander werk. Als je in de val van te veel werk op je toppresteerders leggen trapt, loop je de kans dat ze een burn-out krijgen. Je geeft dan ook het gevoel dat hard werk met meer werk beloond wordt, terwijl tragere werkers minder werk krijgen. Je gemiddelde werknemer zal haatdragend tegenover je staan als ze zich genegeerd voelen en ze nooit de kans krijgen om zich te ontwikkelen of hun kunnen te tonen. Actiestappen: Als je werk aan anderen delegeert, zorg er dan voor dat je de uitkomst in detail specifieert, maar laat je teamleden hun eigen proces bedenken. Het laatste wat ze willen is op de vingers gekeken worden; geef het de uitkomst die jij wilt en ga daarna uit de weg. De kans is groot dat veel van je werknemers je zal verassen met hun vindingrijkheid waarmee ze hun doelen behalen. Hoe meer je delegeert, hoe meer tijd je vrij zal hebben om je te focussen op taken met meer prioriteit, zoals nieuwe en hogere doelen stellen voor je mensen om de toekomst te bereiken.
|
Bezoek de website voor : meer informatie |