Productverhalen.nl zegt genoeg
Image default
Mode en Kleding

Wat maakt duurzame mode.. duurzaam?

Introductie

De mode-industrie levert een enorme bijdrage aan vervuiling en afval. Naar schatting gooien mensen elk jaar wereldwijd 65 miljoen ton kleding weg. Dat is ongeveer 80 pond per persoon! Maar wat als we dit zouden kunnen veranderen? Wat als we niet elk seizoen nieuwe kleding hoefden te kopen? Wat als duurzame mode net zo populair was als fast fashion? Welnu, het wordt steeds populairder dankzij een aantal geweldige merken die hun producten maken van gerecyclede of duurzaam geproduceerde materialen. Bekijk wat duurzame mode duurzaam maakt, zodat je betere beslissingen kunt nemen over waar je kleding vandaan komt!

Duurzame mode is het gebruik van milieuvriendelijke materialen en het beheren van het einde van de levensduur van een kledingstuk.

Milieuvriendelijke materialen zijn onder meer natuurlijke vezels, gerecycled textiel, organische stoffen en kleurstoffen, gelooid leer dat geen schade toebrengt aan dieren of werknemers.

Om het einde van de levensduur te beheren, kunt u uw kleding repareren in plaats van ze weg te gooien of te recyclen tot nieuwe producten.

Duurzame mode is geen nieuw concept.

Voordat we ingaan op de kern van wat duurzame mode, nou ja, duurzaam maakt, laten we een stap terug doen en eens kijken wat duurzame mode eigenlijk is. De term ‘duurzaam’ is bijna synoniem geworden met ‘mode’, maar het is belangrijk om te onthouden dat het concept zelf niet nieuw is. In feite bestaat het al heel lang – en je kunt zijn wortels terugvoeren naar het oude Egypte, waar mensen linnenvezels gebruikten in plaats van katoen omdat linnen sneller groeit dan katoen.

Duurzame mode is geen trend; het is geen rage of gimmick of iets dat volgend seizoen op elke catwalk zal verschijnen voordat het wordt vergeten zodra iemand anders met iets nieuws en opwindends komt (daarom heb ik het altijd over hoe we voor onze bronnen!). Het gaat om het maken van kledingkeuzes die minder impact hebben op ons milieu, zodat we het vermogen van toekomstige generaties om in harmonie met de natuur te leven kunnen behouden zonder dat ze worden beperkt door vervuiling door schadelijke chemicaliën en andere gevaren die worden veroorzaakt door productieprocessen die worden gebruikt bij de productie van conventionele kleding lijnen vandaag.

Duurzaamheid als idee bestaat al sinds 1962, toen Rachel Carson Silent Spring publiceerde, wat leidde tot overheidsregulering van industriële chemische vervuiling.


Je kent haar naam misschien niet, maar Rachel Carson was een marien bioloog en auteur die Silent Spring schreef in 1962. Het boek ging over de gevaren van pesticiden en veroorzaakte zo’n opschudding dat het leidde tot overheidsregulering van industriële chemische vervuiling.

Silent Spring wordt gezien als een van de eerste keren dat duurzaamheid groot nieuws werd.

Het idee om duurzaam te zijn kreeg pas in 1972 volledige grip toen Donella Meadow haar boek The Limits to Growth uitbracht.
Je hebt misschien gehoord van het boek The Limits to Growth, maar wat je waarschijnlijk niet weet, is dat het een bestseller was. Het boek, geschreven door Donella Meadow, werd gepubliceerd in 1972 en gebruikte computermodellering om de toekomst te voorspellen. Het toonde aan dat als we hulpbronnen zouden blijven gebruiken in hetzelfde tempo als toen, we ze zonder zouden komen te zitten.

Het idee om duurzaam te zijn kreeg pas in 1972 volledige grip toen Donella Meadow haar boek The Limits to Growth uitbracht. Deze controversiële hypothese leidde tot discussie over hoeveel groei kan worden volgehouden in onze economie met behoud van een gezond milieu en een gezonde samenleving. Maar zoals de meeste ideeën die hun tijd vooruit waren, werd het verworpen door bepaalde facties in de samenleving die dachten het beter te weten – ook al hadden ze niet alle feiten beschikbaar (zoals deze).

Ambitieuze duurzaamheid is de laatste jaren populairder geworden in de mode-industrie.
Ambitieuze duurzaamheid is de laatste jaren populairder geworden in de mode-industrie. Het is mogelijk om een ​​nieuw overhemd te kopen, maar het is veel moeilijker om een ​​plek te vinden waar je de was kunt doen. Koop minder en beter, of “koop minder of beter” als je Amerikaans Engels spreekt zoals ik! Dit is duurzame mode op het meest basale niveau: een benadering die kwaliteit boven kwantiteit stelt, wat inherent betekent dat we minder items in onze kasten zullen hebben.

Zoals ik al eerder zei, gaat het bij duurzame mode niet alleen om wat je draagt ​​- het gaat over alles, van katoenteeltpraktijken tot detailhandel en verwijderingspraktijken als je eenmaal klaar bent met het dragen ervan. Dit betekent dat hoezeer we onze jeans ook proberen te recyclen tot iets anders (zoals schattige korte broeken!), er altijd afval mee gepaard gaat; sommige materialen zijn gewoon te delicaat of te duur om effectief te recyclen. Duurzame mode pakt dit probleem aan door te werken aan het verminderen van afval gedurende de hele levenscyclus door producten te produceren met een minimale impact op natuurlijke hulpbronnen en de menselijke gezondheid tijdens elke stap van hun creatieproces, terwijl ze toch esthetisch genoeg zijn zodat ze er niet uitzien als vuilniszakken die aan je lichaam wanneer sociaal versleten.

Verminder uw verbruik helemaal
Dit is een goede plek om te beginnen met duurzaamheid, omdat het de potentie heeft om uw impact op het milieu aanzienlijk te verminderen. Door uw consumptie van kleding, andere goederen en voedsel, water en elektriciteit, gas of papier te verminderen – wat u ook het meest gebruikt – verbruikt u in het algemeen minder hulpbronnen en belast u het milieu minder. Bijvoorbeeld: als je elk seizoen minder kleding koopt, betekent dat minder verwerking van grondstoffen en transport over de hele wereld.

Koop bij bedrijven die ethisch en duurzaam produceren
Het tweede deel van de puzzel is om te kopen bij bedrijven die ethisch en duurzaam produceren. Dit betekent dat u het bedrijf en hun praktijken leert kennen. Het is belangrijk om te zoeken naar merken die transparant zijn over hun praktijken en zich inzetten voor duurzaamheid. U kunt dit doen door:

Bekijk hun website of sociale media-pagina’s, waar ze vaak informatie delen over hoe ze materialen zoeken en kleding maken.

Op zoek naar merken die een positieve impact hebben op het milieu; duurzaam textiel is gemaakt van gerecyclede materialen zoals plastic flessen of biologisch katoen, wat betekent dat ze keer op keer kunnen worden hergebruikt zonder de hulpbronnen van onze planeet te beschadigen. Als een merk deze materialen in hun kleding gebruikt, laat het zien dat ze hun milieu-impact serieus nemen – en het geeft hen een voorsprong op concurrenten die misschien niet zo groen zijn!

Op zoek naar merken die een positieve sociale impact hebben; eerlijke lonen geven werknemers over de hele wereld toegang tot betere levensomstandigheden, zodat iedereen gelijke kansen in het leven heeft, ongeacht ras of genderidentiteit (inclusiviteit). Patagonia werkt bijvoorbeeld samen met de non-profitorganisatie People Tree in Kenia aan het creëren van banen binnen gemeenschappen door middel van haar activiteiten daar – het biedt extra inkomsten die verder gaan dan alleen het verkopen van producten zoals kledingartikelen in winkels over de hele wereld, terwijl het ook de lokale economie helpt sterker te worden omdat de meerderheidswinsten teruggaan in plaats daarvan naar de gemeenschap te worden geleid, in plaats daarvan naar het buitenland te worden geleid, waar het de lokale bevolking misschien niet direct ten goede komt, zoals hier zou zijn als lokale bedrijven in plaats daarvan floreerden.”

Recycle je kleding
De meest voor de hand liggende manier om je kleding te recyclen is via de liefdadigheidssector. Van de website van Oxfam: “Kleding, schoenen en accessoires kunnen bijvoorbeeld door gemeenschapsgroepen of individuen op eBay worden verkocht. Of je kunt ze doneren aan je plaatselijke liefdadigheidswinkel.”

Veel mensen houden niet van het idee om tweedehands kleding te dragen omdat ze bang zijn dat ze niet goed passen of omdat ze zich zorgen maken over hygiëne. Als u echter kwaliteitskleding koopt van betrouwbare retailers, zou dit helemaal geen probleem moeten zijn – en als ze niet goed passen, is het gemakkelijk genoeg om ze terug te nemen voor een terugbetaling! Een andere optie is om zelf op eBay te verkopen; dit zorgt ervoor dat er geen kleding wordt verspild, omdat mensen die vintage kleding willen, bij jou zullen kopen in plaats van nieuwe kleding te kopen bij reguliere retailers.

Het lijkt misschien gezond verstand, maar een ding dat ik iedereen die dit artikel leest zou aanraden niet te doen, is oude kleding weggooien! Dit voorkomt niet alleen afval, maar het voorkomt ook dat items op de vuilstort worden gedumpt die vervuiling veroorzaken (en schade toebrengen aan dieren in het wild) – dus indien mogelijk hergebruiken/recyclen voordat u ongewenste items weggooit.

Als we weten wat duurzame mode duurzaam maakt, kunnen we betere beslissingen nemen over de kleding die we dragen.
Waar is het gemaakt? De locatie van de fabriek is om een ​​aantal redenen van belang. Ten eerste, als het zich op een plaats bevindt met lakse milieuregels (zoals China), kun je verwachten dat er meer schade aan het milieu wordt toegebracht tijdens het productieproces. Ten tweede, als het niet binnen een redelijke afstand ligt van waar je woont of waar de eindbestemming is, kunnen er onnodige transportkosten mee gemoeid zijn – en het verminderen van deze is van cruciaal belang als je wilt dat je kleding duurzaam is.

Welke materialen werden gebruikt? Duurzame kleding maakt gebruik van natuurlijke materialen zoals wol en katoen in tegenstelling tot synthetische materialen zoals polyester en nylon, die meer energie nodig hebben om te produceren en extra afval veroorzaken wanneer ze worden weggegooid. Bovendien is de herkomst van deze natuurlijke materialen van belang: of ze afkomstig zijn van bedreigde diersoorten of van boerderijdieren die wreed werden behandeld, is een belangrijke overweging bij de beoordeling of iets als ‘duurzaam’ kan worden aangemerkt.

Hoeveel energie is er gebruikt tijdens de productie? Kleding gemaakt in fabrieken die worden aangedreven door schone energiebronnen zoals zonnepanelen of windturbines, vermindert de uitstoot van kooldioxide in vergelijking met fabrieken die voornamelijk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen zoals kolencentrales (die ook andere schadelijke stoffen afgeven). Plus het kopen van kleding die is gemaakt door milieubewuste bedrijven die investeren in projecten voor hernieuwbare energie, geeft hen een financiële stimulans; dus dit betekent dat iedereen wint!

Conclusie
Het is belangrijk om te begrijpen wat sustainable fashion duurzaam maakt, zodat we betere beslissingen kunnen nemen over wat we kopen. We hopen dat dit artikel je enig inzicht heeft gegeven in hoe de mode-industrie werkt aan een duurzamere toekomst waarin mensen er goed uit kunnen zien terwijl ze goed doen!

https://www.fullcircleclothing.eu/