Tijdens een bierproeverij praat ik graag over het verschil tussen biermerken en bier types. Vaak denken consumenten dat bijvoorbeeld een Hoegaarden wit totaal iets anders is dan een Korenwolf. Beide bieren zijn te categoriseren in het type witbier en hebben we wat smaakverschil maar de vraag is of dit ook tijdens een geblinddoekte bierproeverij geproefd wordt. Het verschil in smaak wordt in grote mate bepaald door andere factoren zoals tapritueel, glaswerk en omgeving. Zaken die je makkelijker kan beïnvloeden dan de inhoud van het flesje/fust bier. Ik maak tijdens de bierproeverij voor horecamedewerkers dan ook graag gebruik van de uitspraak brouwers maken bier, barmannen maken beleving. De grote brouwerijen gaan met elkaar op verschillende niveaus en biertypen de strijd aan. Zo is het ene merk voor de Bourgondiër, de andere voor echte mannen en weer een ander voor de voetballiefhebbe man. Allemaal marketing uitstraling waarbij smaak eigenlijk helemaal niets uitmaakt. In de blind bierproeverij blijkt dat de Nederlandse pilseners qua smaakprofiel erg dicht bij elkaar liggen. In hoeverre is smaak dan als argument te gebruiken voor het kiezen van een merk? De gemiddelde consument proeft met zijn ogen en vind de uitstraling van het flesje en de merknaam belangrijker. Dit overzicht laat zien dat elke grote brouwerij wel een biermerk heeft in een bepaald segment. Het speciaalbier segment leent zich er nog meer voor om zich onderling te differentiëren en brouwerijen doen dit dan ook met populaire biertrends. Met bierproeven.nu kunnen wij dan ook een horizontale of verticale bierproeverij verzorgen. Een horizontale bierproeverij focust zich op een bierstijl en de verticale op een brouwerij. |
Bezoek de website voor : meer informatie |